Większość przesyłek została dostarczona w ramach tzw. Publicznej Usługi Hybrydowej. Polega ona na cyfrowym nadaniu przez urząd listu poleconego, następnie wydrukowaniu go przez Pocztę Polską (w warunkach zapewniających anonimizację) i dostarczeniu w tradycyjnej formie do obywatela, który nie korzysta jeszcze z systemu e-Doręczeń.
ZOBACZ TEŻ -> KWALIFIKACJA WOJSKOWA 2025. KTO OTRZYMA WEZWANIE?
Co ciekawe, w pierwszym miesiącu działania elektronicznego systemu doręczeń na 5 milionów nadanych wiadomości wpłynęło zaledwie 1297 reklamacji, z czego uzasadnione okazało się jedynie 40. Statystyki te pokazują, że system e-Doręczeń działa niezwykle sprawnie.
System e-Doręczeń działa na zasadzie równoważności z doręczeniami tradycyjnymi, co oznacza, że doręczenie dokumentu elektronicznego wywołuje te same skutki prawne, co dokonane w formie papierowej.
e-Doręczenia stały się od 1 stycznia obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe oraz dla zawodów zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni). Oznacza to, że te instytucje i osoby muszą już korzystać z e-Doręczeń, aby wysyłać i odbierać oficjalne dokumenty. Dla osób fizycznych korzystanie z systemu jest dobrowolne.
ZOBACZ TEŻ -> ZAMIAST SZKOLNEJ KUCHNI MA BYĆ CATERING. RODZICE PROTESTUJĄ
Poczta Polska dla osób fizycznych uruchomiła również usługę e-Polecony. W odróżnieniu od przeznaczonych do komunikacji elektronicznej z podmiotami publicznymi e-Doręczeń, e-Polecone służą do korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi, czyli np. między dwoma osobami fizycznymi.