Łódź nie jest przyjazna kierowcom? Miasto jest coraz niżej w rankingu

Marek Szybka 2024-08-12
UDOSTĘPNIJ:
Najnowszy Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom/Fot. TVP3 Łódź
Firma Oponeo, jak co roku przygotowała raport dotyczący warunków korzystania z pojazdów na terenie miast w Polsce. W ciągu ostatnich pięciu lat, Łódź była już na podium rankingu. Ale od tego czasu, sytuacja kierowców w mieście, według raportu jedynie pogarsza się.

Jednym z najgorszych wyników, jeśli chodzi o poszczególne aspekty zestawienia, Łódź osiągnęła w zakresie prędkości jazdy po drogach. Najlepszy punktację zaś, miasto otrzymało w kategorii cen paliw. A jak Łódź plasuje się w całym Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom 2024?

O co chodzi w rankingu i jakie są kryteria?

Jak dowiadujemy się od autorów zestawienia, celem rankingu jest wskazanie miejsca w Polsce, gdzie warunki do korzystania przez kierowców z pojazdów są najkorzystniejsze.

Ppodczas przygotowania rankingu, analizowane były dane dotyczące kosztów eksploatacji pojazdów, bezpieczeństwa czy dostępności do infrastruktury związanej z elektromobilnością w 2023 roku.

“Każde miasto boryka się z innymi trudnościami i ma przed sobą wyzwania. Chcemy skłaniać do refleksji nad tym, co może wymagać usprawnienia, a także inspirować do czerpania ze sprawdzających się rozwiązań. Liczymy, że Ranking jest też pretekstem do wymiany opinii i doświadczeń, która może być początkiem zmian korzystnych dla wszystkich uczestników ruchu” - czytamy w raporcie.

W rankingu, miasta rywalizowały o tytuł najbardziej przyjaznego kierowcom w dwóch grupach: powyżej 300 tysięcy mieszkańców i poniżej 300 tysięcy mieszkańców.

W pierwszej grupie znalazły się takie miasta, jak: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz oraz Lublin. Natomiast w drugiej: Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń, Kielce, Rzeszów, a także Gliwice. Miejscowości porównywane są w obrębie jednej grupy.

Każda miejscowość rozpatrywana była pod kątem kilku kryteriów, otrzymując stosowne noty. Były to: osiągana prędkość jazdy w centrum i poza jego granicami, liczba odnotowanych kolizji w mieście, infrastruktura parkingowa, ceny paliw, koszty ubezpieczenia i koszty wymiany opon. Od 2019 roku punkty przyznawane są również za obecność systemów carsharingowych w miastach, a także za dostępność infrastruktury do ładowania aut z napędem elektrycznym. Nowością w 2024 roku są dodatkowe punkty za występowanie udogodnień dla użytkowników infrastruktury typu Park'n’Go czy Park ‘n’Ride.

Miasta przyjazne kierowcom. W Łodzi benzyna najtańsza, ale jeździ się wolno

Patrząc na kategorie ujęte w Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom, Łódź tylko w jednej z nich uplasowała się na pierwszym miejscu. Chodzi o koszty paliwa. To właśnie w Łodzi, spośród wszystkich miast ujętych w rankingu w 2023 r. ceny paliw były najniższe. Średnio, na stacjach paliw na terenie Łodzi, za benzynę trzeba było zapłacić 6,51 zł. Za olej napędowy kierowcy płacili 6,62 zł. Cena litra LPG wyniosła zaś 2,99 zł.

I to niestety koniec dobrych wiadomości, jeśli chodzi o zestawienie Łodzi w rankingu. W pozostałych kategoriach miasto wypadło już znacznie gorzej. I tak na przykład w kategorii prędkości poruszania się samochodami po terenie miasta, Łódź znalazła się dopiero na szóstej pozycji.

Według autorów rankingu, prędkość jazdy po centrum miasta wynosi średnio 26 km/h, zaś poza nim 38 km/h. Co gorsza, patrząc na wyniki rankingu sprzed lat poprzednich stwierdzić można, że prędkość poruszania się autem po Łodzi ciągle spada. Jeszcze w 2022 roku wartości te wynosiły 29 km/h w centrum i 40 km/h poza nim. A w 2019 - odpowiednio 32 km/h i 44 km/h. Jak dowiadujemy się z rankingu, wpływ na taki stan rzeczy ma infrastruktura, roboty drogowe i korki.

Najlepszym natomiast miastem w tej kategorii okazał się Lublin. Tam kierowcy są w stanie jeździć ze średnią prędkością 32 km/h po centrum miasta i 39 km/h poza nim.

Podstawowa bolączka Łodzi? Brak parkingów

Jednym z podstawowych kryteriów, które wzięli pod uwagę autorzy Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom 2024, były strefy płatnego parkowania w mieście. To oprócz infrastruktury drogowej, kolejny czynnik ułatwiający lub utrudniający korzystanie z samochodów na terenie danej aglomeracji.

W kategorii parkowania, sprawdzono, gdzie opłaty są najniższe, a infrastruktura typu Park’n’Go najbardziej dostępna.

Niestety, w tym ujęciu Łódź wypadła wyjątkowo słabo. Okazuje się, że na terenie miasta znajduje się tylko jeden parking typu Park’N’Go. Znajdują się na nim 1004 miejsca postojowe, co w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców miasta daje zaledwie 1,5 miejsca postojowego. To kropla w morzu potrzeb łódzkich kierowców. Taki wynik Łodzi, dał miastu przedostatnie, ósme miejsce w tej kategorii rankingu.

W tym ujęciu za to prym wiedzie Poznań, który przy około 550 tys. mieszkańców ma 17 parkingów typu Park’N’Go. Oferują one w sumie 2638 miejsc postojowych, co daje 4,9 miejsca postojowego na tysiąc mieszkańców.

Na terenie, znajdującego się na drugim miejscu Wrocławia, umiejscowionych jest natomiast aż 36 parkingów Park’N’Go, oferujących w sumie 2751 miejsc postojowych. W przeliczeniu na tysiąc mieszkańców, daje to 4,1 miejsca postojowego.

Nieco lepiej Łódź wypada pod względem opłat za parkowanie. Miasto znalazło się w tym zestawieniu na trzecim miejscu. W Łodzi średnia opłata za parkowanie wyniosła 4,63 zł.

Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2024. Jak ogólnie wypadła Łódź?

Uwzględniając wszystkie kryteria zawarte w raporcie, Łódź znalazła się na szóstym miejscu w zestawieniu. To spadek z piątego miejsca, które miasto zajmowało rok wcześniej. Lepsze wyniki Łódź zanotowała natomiast w 2022 roku, gdzie zajęła drugie miejsce.

Jak zauważają autorzy rankingu, aby Łódź stała się znów miastem bardziej przyjaznym kierowcom “włodarze miasta powinni zwrócić szczególną uwagę na poprawę płynności ruchu – korki w Łodzi i stosunkowo niskie średnie prędkości osiągane nawet poza centrum uprzykrzają życie wielu kierowcom. Potrzebne są także rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, co ma związek z liczbą kolizji. Także niewielka liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych w Łodzi czy mało rozwinięty carsharing to kryteria, które sprawiły, że miasto otwiera dopiero drugą połowę stawki”.

A które miasto powyżej 300 tys. mieszkańców jest najbardziej przyjazne kierowcom? To Gdańsk. Stolica Pomorza zaprezentowała się najlepiej pod względem dostępności usługi carsharingu oraz infrastruktury dla aut o silnikach bezemisyjnych. Imponować może zwłaszcza ta druga statystyka. Gdańsk wypada pod tym względem lepiej nawet niż chociażby Warszawa.

Kolejne dwa miasta, które znalazły się na szczycie tabeli rankingu to Bydgoszcz i Kraków. Stolica Polski, znalazła się dopiero na piątym miejscu zestawienia.

Źródło:
TVP3 Łódź