Główny zarzut autorów wniosku o kontrolę dotyczy niewłaściwego przechowywania i stosowania materiału do mocowania torów i eliminacji drgań. Zgodnie za specyfikacją produkt powinien być przechowywany w suchych pomieszczeniach przy minimalnej temperaturze plus 10 st. Celsjusza. Tymczasem charakterystyczne żółte beczki od wielu dni stoją na placu budowy przy ujemnych temperaturach. Co więcej, produkt jest stosowany, choć producent jasno zaleca, by używać go, kiedy temperatura podłoża wynosi co najmniej plus 5 st. Celsjusza.
Społecznicy zwracają uwagę, że na opakowaniach widnieje napis: „zużyć do 11.2023 r.” i argumentują, że w połączeniu ze używaniem produktu w niewłaściwych warunkach budzi to podejrzenie, że materiał od samego początku może nie zachowywać swoich właściwości.
Kolejne zastrzeżenie wnioskujących o kontrolę dotyczy niedotrzymania terminów realizacji inwestycji. „Aktualne próby zakończenia projektu na szybko i bez zachowania należytej jakości budzą nasz poważne obawy. Rozumiemy konieczność przeprowadzania remontów, ale zależy nam na tym, aby były one zgodne z wysokimi standardami i nie wymagały poprawek po zakończeniu korzystania z unijnych funduszy.”
Społecznicy załączyli materiał zdjęciowy i filmowy obrazujący to, jak przechowywany i używany jest produkt do mocowania szyn tramwajowych. Jest wśród nich nagranie, z którego wynika, że pracownicy budowy są świadomi tego, że produkt jest składowany i używany w niewłaściwych warunkach.