Budowa parkingów Park&Ride, zwiększenie ilości miejsc parkingowych na osiedlach o 20 proc., oraz zmiana parametrów parkingowych dla nowo budowanych budynków w mieście – to główne punkty Łódzkiego Planu Parkingowego zaprezentowanego dziś przez Waldemara Budę, kandydata Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Łodzi.

Ogłoszony we wtorek przez Waldemara Budę (PiS) łódzki program parkingowy to trzecie zobowiązanie, które złożył w związku z kandydowaniem na prezydenta Łodzi. Wcześniej obiecał, że po wygraniu wyborów wprowadzi kartę łodzianina uprawniającą do 15 proc. zniżki w miejskich instytucjach oraz bezpłatną komunikację miejską – z obu udogodnień mogłyby korzystać wszystkie osoby mieszkające i płacące podatki w Łodzi. W Łodzi miałyby powstać cztery parkingi wielopoziomowe Park and Ride. Ich wstępne lokalizacje, to okolice dworców: Łódź-Marysin, Łódź-Żabieniec, Łódź-Widzew i Łódź Chojny. Każdy z parkingów wybudowanych w systemie PPP mógłby pomieścić 250 samochodów. Kierowca pozostawiający na nim pojazd płaciłby za parking i dalej kontynuował podróż za darmo komunikacją miejską. W porozumieniu z marszałkiem województwa opłaty mogłyby zostać skorelowane także z opłatami za podróżowanie Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

Jak zauważa kandydat na prezydenta Łodzi istnieją plany budowy parkingów w centrum, ale braki parkingowe występują też na osiedlach, zwłaszcza tam, gdzie powstają nowe inwestycje deweloperskie. Dlatego drugim punktem Łódzkiego Planu Parkingowego jest rozwiązanie które mogłoby zwiększyć ilość miejsc parkingowych w takich miejscach nawet o 20 proc.

- W trybie konsultacji z mieszkańcami chcielibyśmy stworzyć mapę miejsc, w których mogłyby powstać dodatkowe miejsca parkingowe. To mieszkańcy najlepiej wiedzą gdzie brakuje miejsc do pozostawienia samochodu, jak również znają tereny które są dziś używane do tzw. parkowania na dziko – informuje Waldemar Buda. - Chcemy stworzyć mapę takich miejsc i na jej podstawie zacząć działać. Już dziś można wysyłać propozycje lokalizacji na adres mailowy waldemarbuda@lodz2018.pl.

Trzecim punktem Łódzkiego Planu Parkingowego jest zwiększenie ilości miejsc parkingowych wymaganych przy realizacji nowych budynków w Łodzi. Obecnie według posła Budy, w przypadku nowo powstających inwestycji mieszkaniowych deweloperzy zapewniają jedynie pół miejsca parkingowego na jedno mieszkanie. Jego zdaniem, nie zabezpiecza to potrzeb mieszkańców.

- Chcemy wprowadzić regułę, by na jedno mieszkanie w nowo budowanym budynku wielorodzinnym przypadały co najmniej 1,5 – 2 miejsca parkingowe. Chcemy, by reguły te dotyczyły też biurowców – na 1 tys. m kw. powierzchni powinno przypadać 5 miejsc do parkowania, a w przypadku dużych placówek handlowo-usługowych – 8 miejsc na każdy 1 tys. m kw. powierzchni plus 1 dodatkowe miejsce na każde rozpoczęte 100 m kw. powierzchni użytkowej" – dodał.