Od godzin porannych niedostępne są serwisy Obywatel.gov.pl, Pz.gov.pl, Cepik.gov.pl, Epuap.gov.pl. Nie działają także systemy SRP, CEPiK oraz ePUAP.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji trwają intensywne prace nad usunięciem awarii. W Centralnym Ośrodku Informatyki powołany został sztab kryzysowy. Nie ma informacji o tym czy jest to atak hakerski.

- Nie ma na razie informacji o przyczynach awarii, ani o terminie ponownego uruchomienia serwisów - informuje Karol Many, z biura prasowego resortu cyfryzacji. - Wszystko, co mogę zrobić, to poprosić o cierpliwość i tych, którzy z tego powodu mają jakieś trudności, gorąco przeprosić.

ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która umożliwia komunikację obywateli i przedsiębiorców z podmiotami publicznymi. Pozwala też komunikować się podmiotom administracji publicznej pomiędzy sobą. Z kolei obywatel.gov.pl to serwis z informacjami o usługach, które państwo świadczy obywatelom.

System Rejestrów Państwowych łączy w sobie bazy PESEL, bazy dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego. Oznacza to, że w związku z awarią będziemy mieli problem z zarejestrowaniem dziecka, wyrobieniem dowodu osobistego, uzyskaniem aktów stanu cywilnego i odpisów np. aktów urodzenia, zgonu, małżeństwa itp. Problemy z bazą CEPIK dotykają kierowców i samochodów.

AKTUALIZACJA:

Dzisiejsza awaria systemów przed godziną 15:00 została usunięta. Wszystkie systemy dziedzinowe i serwisy www oraz e-usługi działają prawidłowo. Działanie serwisu oraz e-usług dla obywateli zostało przywrócone.

Informację o awarii jako pierwsze podało RMF FM.